- Spillet kan begynde! Hold 1 skal fra sin kubb/bønder baglinje, vælte hold 2´s kubber/bøndere, med kastepindene. Såkaldt "helikopterkast" er forbudt.
- Det er nu hold 2´s tur til at kaste pindene. Inden de gør det, skal holdet, fra baglinjen, kaste de kubber/bønder, som hold A har væltet over på hold 1´s felt. De rejses, der hvor de lander, i valgfri retning. Bliver kastet for langt, havner kubben/bonden i hold 2´s felt eller uden for banen, gøres kastet om. Hvis andet forsøg også mislykkes, placeres kubben/bonden efter hold 1´s ønske, i hold 1´s felt, dog aldrig tættere på kongen end en kastepinds længde. Hold 2 kaster nu pindene, og skal i første omgang vælte kubbene/bønderne ude i hold 1´s felt.
- Væltes en kubb/bonde på baglinjen, før kubbene/bønderne ude i feltet, rejses den igen.
- Hold 1 kaster de væltede kubber/bønder tilbage på samme måde som beskrevet under pkt. 3. Hvis der stadig er stående kubber/bøder tilbage i hold 1´s felt, flyttes baglinjen frem til den forreste kubb. Hold A får altså lov til at kaste sine pinde fra denne nye baglinje.
På denne måde går spillet frem og tilbage, indtil et af holdene har væltet alle kubbene/bønderne på modstandernes bane, og til sidst vælter Kongen.
Når Kongen skal væltes, skal der kastes fra den oprindelige baglinje.